
V roce 2017, v období probíhající imigrační krize, se rozhodli dva bývalí novináři, že 
pošlou do Parlamentních listů dva zcela smyšlené články a zkusí, zda je redakce vydá. 
Stavěli na tom, že tento informační zdroj skutečně vydá vše, co je mu doručeno.

První text tvrdil, že imigranti chtějí v Evropě pouze pomáhat cyklistice. Druhý text využil 
známého konspiračního narativu “chemtrails” a tvrdil, že USA používají v Sýrii letadel  
k tomu, aby prostřednictvím této “technologie” ovlivňovali vědomí obyvatel. Oba články 
jsou na první pohled krajně podezřelé, pracují s nedoloženými, smyšlenými údaji, do 
reálného kontextu vkládají zmatené (matoucí) interpretace, docházejí ke zcela nepra-
vdivým závěrům.

Parlamentní listy oba tyto texty bez jakéhokoliv dotazu na zdroje a na ověřitelnost 
tvrzení vydaly. Jediným dotazem editorky bylo, koho má pod text podepsat, načež 
uvedla smyšlené jméno bez doložení totožnosti, které jí skutečný autor článku nabídl. 
Z podstaty věci šlo o texty dezinformační a experiment měl ukázat, že Parlamentní listy 
takové texty vydají, aniž by jakkoliv zkoumaly jejich původ a ověřovaly jejich tvrzení. 
Podle zástupce většinového majitele tohoto informačního zdroje, jímž je podnikatel  
v sázkovém businessu a populistický lokální politik Ivo Valenta, jde totiž o “názor”, jenž 
zřejmě zaslouží pozornosti bez ohledu na zjevně bludný obsah. Podle zástupce pana 
Valenty navíc Parlamentní listy nejsou rezistentní proti “sofistikovanému zneužití” ze stra-
ny těch, kdo chtějí Parlamentní listy poškozovat. Nelze vyloučit, že právě tato zranitel-
nost redakce a dobrá vůle majitele jsou důvodem, že Parlamentní listy jsou významným 
emitentem dezinformací v českém digitálním prostředí.

Ve svém rozhodnutí z roku 2019 to zdůraznil i Městský soud v Praze, když odmítl žalobu 
Parlamentních listů proti jinému informačnímu zdroji, serveru Forum 24. Městský soud  
v Praze tehdy konstatoval, že “šířit lži a dezinformace je nebezpečné. Právem na svobo-
du projevu by se šíření lží a dezinformací zaštiťovat nemělo.” Žaloba, stejně jako dezin-
formační články, jimiž byly Parlamentní listy “napadeny”, byly v tichosti a bez komentáře 
staženy. Ale ne všechny.

Vydávat “vše” znamená vydávat

i manipulace, konspirace
 a dezinformace



Na webu Parlamentních listů je stále zveřejněn článek o smyšlené iniciativě NE manžel-
ství, citující smyšleného zakladatele, opírajícího se o neexistují diplomovou práci. Tento 
“sodfistikovaný útok” dosud redakce Parlamentních listů neodhalila. Přitom jde o čistou 
dezinformaci. Jejím jediným rozdílem oproti těm dezinformacím, které Parlamentní listy 
šíří vědomě, je její recesistický charakter.

První dva zmiňované texty o tom, jak 
imigranti podporují cyklistiku a jak USA 
práškují Sýrii chemtrails byly záhy jejich 
autory – Karlem Goldmannem a Janem 
Binderem – odhaleny, aby se dozvěděli, 
jaká bude reakce ze strany Parlament-
ních listů. Další citovaný text ovšem 
jeho skutečným autorem odhalen nebyl 
a tak od roku 2017 visí na Parlamentních 
listech a tvrdí, že v ČR vznikla iniciati-
va NE manželství. Text tvrdí, že proběhl 
její ustavující sjezd, že jejím předsedou 
je Matyáš Steiner, jenž byl ustavujícím 
sjezdem zvolen, že spolek byla zaregis-
trován u městského soudu, že předseda 
zpracoval na téma manželství rozsáhlou 
diplomovou práci během studia  
v Nizozemí. Nic z toho není skutečnost. 
Dodnes se ale mohou návštěvníci dezin-
formačního zdroje Parlamentní listy dom-
nívat, že jde o existující iniciativu založe-
nou na vědeckém bádání, jejímž cílem je 
zrušit občanské partnerské svazky jako 
ekonomicky zatěžující přežitek. Skutečným 
autorem textu je Jan Vácha, jenž – stejně 
jako Karel Goldmann a Jan Binder – tes-
toval, nakolik je redakce Parlamentních 
listů ochotna zveřejňovat informace bez 
jakéhokoliv ověření a bez jakékoliv vazby 
na skutečnost.



Ačkoliv je zjevné a dokázané, že Parlamentní listy zveřejňují dezinformace, přesto Parla-
mentní listy v poslední době vedou kampaň proti organizacím, které se snaží analyzo-
vat a rozkrývat dezinformační scénu v ČR. Mezi nimi je i spolek Nelež, který se snaží 
přimět české firmy, aby na dezinformačních zdrojích neinzerovaly a tím je nepodporov-
aly. Činí tak bez nátlaku, pouze předkládá důvody, které by měly vést business  
ke společenské odpovědnosti i v tomto směru. 

Spolek Nelež považuje Parlamentní listy za médium, které šíří dezinformace, a to  
v nepřehledném mixu s nahodile vydávanými informacemi všeho druhu, manipula-
tivními názory a zaplacenými vlivovými obsahy. Vzhledem k dosahu Parlamentních  
listů považujeme toto médium za jednoho z nejvýznamnějších emitentů informační  
toxicity v českém digitálním prostoru. Důvodem nejsou jen shora uvedené příklady,  
kdy se opakovaně podařilo dokázat, že Parlamentní listy publikují bez jakékoliv kontroly  
a zdrojování zcela smyšlené články, jejichž obsah může ovlivňovat veřejné mínění  
v souvislosti s velmi důležitými tématy, jako je imigrace, válka a vztah ke spojencům 
nebo partnerské soužití.

V roce 2019 padl ve věci dezinformačního statusu Parlamentních listů verdikt 
Městského soudu v Praze. Vydavatel Parlamentních listů, společnost Our Media, 
žaloval informační server Forum 24 za to, že byl označen za “ruskou žumpu senátora 
Valenty” (majoritní vlastník Our Media nebyl znovu zvolen senátorem, pozn. autora)  
a za to, že byly Parlamentní listy označeny jako zdroj šířící permanentně “lži, dezinfor-
mace, názory extremistů a estébáků”. Podle soudu se podařilo obhajobě dostatečně 
doložit tvrzení, proti kterým se vydavatel Parlamentních listů v žalobě ohrazoval.

Rozsudek soudu nelze považovat za pravomocný, jelikož se žalující strana odvolala. 
Předpokládalo se, že případ bude postoupen vyšší soudní instanci. Žalující strana nic-
méně po několika měsících v naprosté tichosti, jak je obvyklé i při stahování smyšlených 
recesních článků z vydání, společnost Our Media žalobu úplně stáhla. Tím pádem byl 
rozsudek zpětně zrušen. 

K tomuto precedentnímu rozhodnutí soudu se vztahuje následná korespondence,  
kterou vedla redaktorka Parlamentních listů s Odborem bezpečnostní politiky Minis-
terstva vnitra, ve které se dožadovala toho, zda ministerstvo hodnotí některý článek 
publikovaný na webu jejího zaměstnavatele jako dezinformační. Ředitel odboru Radek 
Šubrt odpovídá redaktorce a mimo jiné se vyjadřuje také k povaze zrušeného soud-
ního rozhodnutí z hlediska možné opory v náhledu na dezinformační status  
Parlamentních listů.



S ohledem na potřebný kontext citujeme celou odpověď, přičemž důležité  
pasáže zdůrazňujeme:

“Vážená paní Richterová,

e-mailem ze dne 3. 9. 2020 (3:21 PM), zaslaným z adresy b.richterova@parlamentnilisty.cz 
na adresu posta@mvcr.cz, nadepsaným „Žádost 106“, jste požádala Ministerstvo vnitra 
(„MV“) o informaci ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k infor-
macím („InfZ“), zda byl nějaký článek publikovaný na webu Parlamentní listy vyhodno-
cen jako dezinformační, a žádáte zároveň o jeho zaslání.

Dále MV upozorňujete, že rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 15. 10. 2019,  
č.j. 21 Cm 7/2019-1612 (zřejmě je myšleno č.j. 21 Cm 7/2019-161), který konstatuje, že 
bylo „prokázáno, že názor vyjádřený ve sporném článku, že Parlamentní listy lze řadit 
k webům, které „šíří lži, dezinformace, názory extremistů a estébáků“, má racionální 
základ“, byl zrušen ex trunc (zřejmě je myšleno ex tunc).

Ke shora uvedenému dotazu úvodem upozorňujeme, že se obsahově jedná o dotaz 
na názor (hodnocení, hodnotící soud), tedy o typ informace, který je z působnosti InfZ 
vyloučen (viz § 2 odst. 4 InfZ).

V předchozí korespondenci jsme Vás rovněž již (v obecné rovině) informovali, že pokud 
MV detekuje relevantní dezinformační obsah, informuje o něm případně na webu MV 
nebo na twitteru. Nevytváří však databáze shromažďující a kategorizující všechny exis-
tující dezinformace, ani dle webů, které je šíří.

Upozorňujete-li dále na zrušení rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 15.10.2019, č.j. 
21 Cm 7/2019-161 (konkrétně usnesením téhož soudu ze dne 9.1.2020, č.j. 21 Cm 7/2019-
178), jste si jistě vědoma i skutečnosti, že ke zrušení nedošlo z věcných (meritorních) 
důvodů. Ale zdůvodu, že žalobce, tedy spol. Our Media, a.s. (vydavatel Parlamentních 
listů), po neúspěchu v prvním stupni sám vzal žalobu zpět, a to i za cenu nemalých 
nákladů (povinnost uhradit protistraně náklady řízení ve výši desítek tisíc).

Pro úplnost dodáváme, že MV v rámci své působnosti obvykle informuje o významných 
rozhodnutích a úkonech jiných orgánů veřejné moci, relevantních z hlediska vnitřní 
bezpečnosti (zahájení trestního stíhání, trestní i civilní rozsudky apod.). To bylo důvo-
dem i v případě zmínky o meritorním rozhodnutí Městského soudu v Praze ve věci 
Vašeho zaměstnavatele.



Jakkoliv pak MV zpětně nerediguje jednou již oficiálně vydaná stanoviska, zprávy  
pro veřejnost apod., neztrácí zmínka o rozsudku Městského soudu v Praze ze dne  
15. 10. 2019, č.j. 21 Cm 7/2019-161, ani k dnešnímu datu nic ze své informační hodnoty 
(tím spíše, pokud žalobce vzal žalobu zpět, ať už z důvodů strategických či jiných).  
A přinejmenším se i nadále jedná o relevantní informaci o rozhodovací praxi soudů 
(zde v otázce opodstatněnosti hodnotového, resp. hodnotícího, soudu, projedná- 
vaného v civilním sporu).”

Jinými slovy, Ministerstvo vnitra ČR spatřuje rozhodnutí soudu ve věci dezinformační 
povahy Parlamentních listů za určující. Bez ohledu na to, zda Parlamentní listy stáhly 
žalobu kvůli obavě z dalšího neúspěchu u soudu vyšší instance a tedy znovupotvrzení 
dezinformační povahy, nebo právě proto, aby mohly tvrdit, že právoplatné rozhodnutí 
soudu v této věci neexistuje. Každopádně to znamená, že proti tvrzení o ruské žumpě  
a permanentním šíření lží, dezinformací, názorů extremistů a estébáků už Parlamentní 
listy právně neprotestují, čímž je možné považovat tento status za – z jejich strany – 
akceptovaný.

O to překvapivější je informace, že Parlamentní listy údajně ve své kampani proti or-
ganizacím zabývajícím se problematikou dezinformací a jejich vlivu na společenský 
diskurs údajně zvažují další žaloby. Konkrétně proti spolku Nelež by chtěly dosáhnout 
úspěchu v soudním sporu v tom smyslu, že spolek poškozuje zařazením mezi dezin-
formační zdroje jejich jméno, čímž má krátit zisky z reklamy. Přitom mají zástupci vy-
davatele dojem, že nevědí, čeho se dopustili a že jde o netransparentní nálepkování, 
které je poškozuje na inzertním trhu.

Shrňme dosavadní shora doložená zjištění: Parlamentní listy opakovaně vydávají zjevné 
a prokazatelné dezinformace, které jim autoři zašlou. Takovou dezinformaci zveřejňuje 
uvedený zdroj třeba i tři a půl roku, je stále dostupná, bez jakékoliv korekce (k datu  
28. 4. 2021). Soud ve sporu o dezinformační status zdroje konstatuje, že Parlamentní 
listy jsou dezinformační zdroj, načež vydavatel stahuje žalobu a tím pádem akceptuje 
tuto skutečnost. Přesto ale zástupci vydavatele po čase opět tvrdí, že nevědí, proč by 
měly být mezi dezinformační zdroje řazeny a chtějí kvůli tomu podávat další žaloby. 



Předložme tedy další důkazy, které dezinformační status Parlamentních listů potvrzují. 
Před dvěma lety, v dubnu 2019, vydal server Hlídací pes poměrně krátkou, ale věcně 
výstižnou glosu Ondřeje Neumanna k článku, který vydaly Parlamentní listy pod tit-
ulkem “George Soros bude rozdávat ceny českým novinářům. Zde jsou jména a jejich 
tvorba“. Citujme autora článku:

“Již první věta článku přitom popírá hlavní informaci z titulku, že „Soros bude rozdávat 
novinářské ceny“. Zní: „Již podeváté se nadace amerického miliardáře George Sorose 
OSF (Open Society Fund) chystá rozdávat novinářské ceny.“ Takže nikoliv Soros osobně, 
ale „jeho nadace“. Ale pojďme dál. Co na tom, že konkrétně na Novinářskou cenu si 
musela pražská Nadace OSF sehnat peníze podle poslední zveřejněné výroční zprávy 
za rok 2017 jinde; ze Sorosovy kapsy – přesněji z prostředků jeho mezinárodní Open 
Society Foundations – nešel ani cent. Kdo by se však obtěžoval zjišťováním faktů, 
že? Navíc by pak nešlo použít ten efektní titulek „Soros bude rozdávat ceny českým 
novinářům“. Dál v článku se už PL o Sorosovi ani pražské Nadaci OSF nezmiňují.

Když to shrneme: . Ceny českým novinářům Soros rozdávat nebude . Na ceny Soros nijak – ani zprostředkovaně – nepřispěl . Na výběr oceněných neměl Soros žádný vliv

Autor článku rozebírá konkrétní textový obsah zveřejněný na Parlamentních listech  
ve vazbě na fakta a případnou manipulaci s nimi. Dokazuje nejen to, že obsahově text 
pracuje se zcela nepravdivými tvrzeními, navíc je ale zasazuje do zavedeného dezinfor-
mačního kontextu, v němž postava Georga Sorose sehrává zásadní roli, symbol řízené 
imigrace, multikulturní indoktrinace, případně židovského spiknutí. Jde o nejhrubší dez-
informační narativ, jenž se objevuje na dalších dezinformačních zdrojích, v řetězových 
e-mailech, ve skupinách, které šíří dezinformace na sociálních sítích. Jméno Georga 
Sorose je pro řadu lidí, kteří podlehli dezinformačnímu smogu, emoční spouštěč,  
který je vede k zaujetí jednoznačného postoje, s ohledem na sentiment s tím  
spojený negativního. Redakce dezinformačního zdroje Parlamentní listy záměrně 
zneužívá této skutečnosti v titulku článku, v rozporu s jeho samotným vyzněním  
a pochopitelně v rozporu se skutečností. Stručně řečeno, jde o dezinformační  
aktivitu nejhrubšího charakteru.



Dalším zajímavým příkladem je způsob, jakým redakce Parlamentních listů demagog-
icky zmanipulovala data o projektu Člověka v tísni tak, aby organizace vypadala jako 
parazit, který bez přidané hodnoty odčerpává veřejné prostředky. Server Manipulátoři.
cz v jednoduché analýze předkládá způsob jakým autoři z redakce Parlamentních listů 
postupují ve snaze záměrně ostrakizovat: . Záměr je vyjádřen titulky obou článků. Manipulativně podsouvají čtenářům,  

že nezisková organizace čerpá horentní sumy, že její zaměstnanci pobírají  
vysoké odměny a že není jasné za co. . V článcích jsou dále zaměněny role kritizované neziskové organizace  
a zadavatele projektu, když je neziskové organizaci připisováno samotné  
zadání (citacemi vytrženými z kontextu), aby autoři dosáhli potvrzení  
nesrozumitelnosti výsledku. . V pasážích, které se věnují odměnám, autoři manipulativně zaměňují čistou  
a superhrubou mzdu, čímž vytvářejí zcela mylný dojem o odměnách  
zaměstnanců neziskové organizace. . Další náklady v projektu jsou autory Parlamentních listů “analyzovány” obdobně, 
tedy zatajením skutečné nákladnosti manipulací s celkovou částkou.

Stejně jako v případě použití jména Georga Sorose jde i v tomto případě o velmi 
přízemní způsob vytváření dezinformace. Neziskové organizace jsou dlouhodobě 
jedním z hlavních cílů dezinformačních aktivit (vedle EU, NATO, médií veřejné služby 
a dalších symbolů současného demokratického statusu quo). Člověk v tísni jako jed-
na z nejviditelnějších a nejznámějších neziskových organizací v ČR plní roli podob-
ného emočního spouštěče, jako jméno amerického filantropa. Ilustrativním příkladem 
rovnou z produkce Parlamentních listů je Sdružení pro integraci a migraci je propo-
jeno s pašeráky uprchlíků. Titulek opět sugeruje že to tak je (zpochybňuje opak), 
aniž by v článku bylo jakkoliv dokázáno. Jde o dezinformační techniku zapadající do 
dlouhodobého způsobu, jakým Parlamentní listy pojaly téma imigrace. Příkladem  
může být odkaz na další článek o imigraci, v jehož titulku najdete tvrzení o “imigračním 
moru”, který ničí Evropu. Podobným způsobem vyvolávají Parlamentní listy emoční 
reakce v různých tématech, o nichž pravděpodobně zveřejní i jiné informace, která však 
pod nánosem určitého postoje zcela zaniknou.



Způsobem, jakým s informacemi pracují Parlamentní listy, se v roce 2016 zabývali  
výzkumníci Masarykovy univerzity v Brně. Charakterizují ji následovně:

“Jako překvapivé výzkumníci hodnotí informace, které jim analýza ukázala v souvislosti  
s Parlamentními listy. Zatímco průměrně zkoumané portály odkazují na zdroje v 75  
procentech případů, u tohoto média je to jen 40 procent.

„Parlamentní listy jsou vnímány jako přechod mezi seriózními médii a šedou zónou 
prokremelské manipulace. Podle našich dat jsou ale co do obsahu stejné jako například 
AC24 a s manipulativními technikami se u nich setkáváme dokonce častěji než třeba 
u Sputniku. Což je o to vážnější, že čeští politici je vnímají jako standardní prostor pro 
svoji prezentaci,“ doplnil politolog Miloš Gregor, jeden z vedoucích výzkumu.”

Zpřesňující označení “přechod” (bridge media) neznamená, že Parlamentní listy nejsou 
zdrojem dezinformací. Naopak, říká, že tento zdroj se  v mnoha ohledech snaží vzbudit 
dojem serióznosti, což pro manipulace (potvrzené studií MU) vytváří pole k získání větší 
důvěryhodnosti. Ostatně studie MU jasně říká, že některé manipulativní techniky, které 
jsou základem dezinformací, jsou v případě tohoto informačního zdroje ještě častější 
než u jiných sledovaných dezinformačních zdrojů. Rozdíl, kterým Parlamentní listy ma-
skují publikaci dezinformačních obsahů, spočívá v jejich deklarované snaze publikovat  
v podstatě vše, bez ohledu na zdroj, důvěryhodnost či ověřitelnost.

Týmž způsobem hodnotí Parlamentní listy autoři z datově analytického týmu Samiz-
dat, kteří na začátku roku 2017 publikovali výsledky srovnání 30 facebookových stránek 
různých českých informačních zdrojů. Z analýzy vyplývá, že shoda mezi výstupy Parla-
mentních listů je na jednu stranu vysoká s tím, co publikuje kupříkladu iDNES.cz, ale  
ve stejné míře s tím, co publikuje čistě konspirační a dezinformační portál AC24.cz. 
Hodnocení tohoto fenoménu autory analýzy je následující:

“U čistě dezinformačních webů není pochybnosti o záměru a pozorný čtenář nemůže 
být delší dobu na pochybách. Parlamentní listy jsou však možná ještě nebezpečnějším 
hybridním médiem. Upozorňuje na to Peter Pomerantsev, autor knihy o Putinově propa-
gandě a ruských médiích, když popisuje, jak cíleně proruská média mezi běžné zprávy 
včleňují tzv. fake news. Rozmazávají tak hranici mezi fakty a fikcí, podněcují konspira-
tivní teorie a hlavně vytváří pochybnosti. Cílem je využít tento chaos a zmatení čtenářů 
pro vlastní zájmy. Ať už jde o vysokou čtenost či ovlivnění důvěry v současný politický 
systém a jeho reprezentaci.”



To, jakým způsobem Parlamentní listy v této přechodové pozici jednají, velmi podrob-
ně ukázal v investigaci z roku 2015 Tomáš Urban, jenž charakterizuje Parlamentní listy 
následovně:

“Parlamentní listy publikují v redakční části kolem sto deseti článků v pracovních dnech 
a kolem osmdesáti o víkendu. Z toho připadá dvacet procent na tiskové zprávy, dvacet 
na články z profilů, do kterých texty vkládají sami politici, kolem deseti procent obsa-
hu tvoří zprávy převzaté z ČTK, asi patnáct procent původní texty, tvořené převážně 
rozhovory a z menší části reportážemi. Zbytek, tedy necelých 40 procent obsahu, jsou 
převzaté texty a „názory“ z jiných médií, které redakce opatřuje bulvárními titulky a nej-
peprnější části z nich cituje.” (poměr i absolutní číslo se mohlo změnit, pozn. autora)

Z hlediska posuzování dezinformační povahy nejde jen o podíl dezinformací v obsahu, 
ale také o propojení s dalšími dezinformačními aktéry. Urbanovo zjištění nabízí – kro-
mě odkazů na několik dalších textů spadajících do kategorie dezinformační – poměrně 
dobrý přehled i v této rovině (je možné, že došlo v redakci ke změnám, každopádně 
nijak nereflektují způsob, jakým Parlamentní listy nakládají s informacemi, pozn. autora):

“Problém je, že vlastní komentáře autorů na PL nenajdete a zjistit proto hodnotové  
a politické ukotvení samotné redakce je složité. Něco napoví výzdoba redakčních 
stolů, mezi níž najdeme přeškrtnutou vlajku EU, transparent s nápisem „Tibet patří Číně 
stejně, jako Krym byl vždycky ruský“ nebo fotky Miloše Zemana a Vladimira Putina na 
stole zástupce šéfredaktora. Vedení redakce tvoří radikálně pravicově vyhraněná skupi-
na v čele s ředitelem redakce Jaroslavem Polanským, zástupcem šéfredaktora Radimem 
Panenkou (kandidoval za xenofobní Národní stranu) a zakladatelem Mladé pravice 
Lukášem Petříkem. Doleva či ke středovějším postojům ji obsahově vyvažují další reda-
ktoři, kteří ale podle několika na sobě nezávislých zdrojů nemají na základní inklinaci 
redakce vliv.

Zásobárnu politicky extrémních i nenávistných textů lze najít hlavně v poddoménách  
Parlamentních listů, zvláště ve skupině webů provozovaných sdružením Český portál,  
v jehož správní radě ještě do května figuroval antisemita a konspirační teoretik Adam 
Bartoš. Šéfredaktorem názorového webu Euserver, který „diskutuje politicky nekorekt-
ně témata rasismus, imigrace, EU, Cikáni, gayové“, je zástupce šéfredaktora PL Radim 
Panenka a Lukáš Petřík se dlouhodobě stará o web Euportál (jé férové dodat, že Petřík 
pro Euportál psal i v době, kdy pracoval v Euru pod šéfredaktorem dnešních Lidových 
novin). Samotný Euportál spolu s Protiproudem Petra Hájka představuje kolem dvanácti 
procent z celkové návštěvnosti Parlamentních listů, což v březnových rekordních číslech 
znamenalo více než 70 tisíc návštěvníků za měsíc. „Tyhle projekty bereme od začátku 
spíš jako blogy. Neodpovídáme za obsah, to máme dokonce v tiráži. Je tam jiný vydava-
tel,“ brání se Michal Voráček s tím, že odpovídá pouze za obsah webu Parlamentní listy.



Personální a obsahové propojení se zmíněnými servery je však nesporné: Hájkův kon-
spiračně náboženský Protiproud je dvakrát až třikrát týdně citován v Parlamentních 
listech a články Lukáše Petříka z PL se zase objevují na Euportálu. 

Vedle nich se na „postranních“ webech objevuje řada textů, které se na hlavní doménu 
dostanou jen výjimečně. Jde o směsici prudce nenávistných článků proti EU, Havlovi, 
uprchlíkům, muslimům, Židům, Romům a dalším menšinám a textů sympatizujících  
s Ruskem, s americkými (ultra)konzervativci, konspiračními teoriemi, nacionalisty  
a populisty všeho druhu. To vše v apokalyptickém titulkovém balení.”

V podstatě shodným způsobem, pouze s jednoznačným apelem na to, aby politici (ani 
inzerenti) Parlamentní listy kvůli jeho informační hodnotě i extremistickému podhoubí 
nepodporovali, charakterizuje tento dezinformační zdroj v roce 2017 také Josef Bouš-
ka v časopise Reportér (2017):

“Parlamentní listy nefandí politické korektnosti – jevu dříve nazývanému slušnost –  
tak je žádnou korektností neurážejme a pojmenujme věci pravými jmény. Za záclonkou 
bulvárního média je schována plejáda tvrdě rasistických, antisemitských a xenofobních 
webů, které s PL spojuje personál a značka v internetové adrese.” 

I přes pravděpodobné změny ve vztazích k dalším dezinformačním portálům a k možnému 
personálnímu obsazení nevznikl důvod zásadně měnit postoj k tomuto dezinfor-
mačnímu zdroji. Od té doby nedošlo ke změně redakční práce či k otevřené snaze se 
očistit od extremistických konexí. Naopak, Čeští elfové monitorují publikační činnost 
tohoto informačního zdroje pravidelně a kupříkladu z průběžného sběru informací  
o tom, jak Parlamentní listy referují o kauze Vrbětice (k 29. 4. 2021), vyplývají následující 
aktuální zjištění:

“V záležitosti výbuchu muničních skladů byly prezentované názory jak kritické k závěrům 
vyšetřovatelů (BIS a NCOZ) a shovívavější k Rusku, tak názory zcela opačné. Pokud šlo  
o zpochybnění nejnovějších zjištění, objevovaly se stále dokola stejné narativy. 
Především pak nedostatek důkazů, dlouhá doba vyšetřování, otázka načasování (v sou-
vislosti s dostavbou Dukovan spekulace o cílení na vyloučení Rosatomu), které bylo 
dle mnohých řízeno USA, odkud naše zpravodajské služby (jakožto vazalové CIA) měly 
dostat informace o ruských agentech. Součástí bylo zpochybnění schopností a kompe-
tentnosti zpravodajských služeb, zmínka o zpravodajských hrách či spekulace o možné 
snaze zamést výbuchem stopy po nelegálním nakládání se zbraněmi. Zmiňovány také 
byly naše vztahy s Ruskem v energetice a obchodu – prý si ČR svým jednáním škodí 
sama. V mnoha případech se jednalo o přejímání postojů z jiných médií nebo sociálních 
sítí a tam to byly nejčastěji slova kritiky na adresu Ruska. Naproti tomu v rozhovorech 
přímo pro Parlamentní listy zaznívaly většinou názory opačné, situaci zpochybňující.”



Parlamentní listy se podílely na šíření nepodložených spekulací o výbuchu  
ve Vrběticích okamžitě po oznámení nových skutečností o tom, že za výbuchem  
stojí ruská vojenská zpravodajská služba GRU.

V případě dezinformačního zdroje Parlamentní listy nejde jen o zveřejňování typických 
dezinfomací, jde také o další aktivity, které mají manipulativní charakter a svou pova-
hou se od dezinfomací liší pouze kosmeticky. Jde o zaplacený redakční obsah, který je 
na Parlamentních listech zveřejňován a který má sloužit ke zlepšení obrazu některých 
politiků či institucí. Podařilo se prokázat, že v minulosti Parlamentní listy podobným 
způsobem manipulovaly své návštěvníky placeným, ale neoznačeným obsahem  
v případě kampaní někdejšího jihomoravského hejtmana Michala Haška, města  
Prahy pod vedením primátorky Ano Adriany Krnáčové a dalších politiků i institucí. 
Server Aktuálně.cz přinesl v roce 2017 přehled o tom, kolik které politické strany platí 
za inzerci v tomto on-line zdroji. Ukázalo se, že podíl populistů je mnohonásobně větší 
než je tomu u ostatních stran. Tomu odpovídá i způsob, jakým Parlamentní listy vytvářejí 
prostředí politické preference některým konkrétním politikům. Vpodstatě exkluzivitu  
a status “redakčního spolupracovníka” měl a má na Parlamentních listech prezident  
Miloš Zeman. Jednu dobu, jak poukazuje na výpovědi bývalého redakčního zaměst-
nance týdeník Respekt, byl Zeman zcela nedotknutelný ve smyslu kritiky:

“Manipulaci s mediálním obsahem popisují i někteří bývalí novináři Parlamentních listů, 
s nimiž Respekt mluvil. „Odešel jsem kvůli tomu,“ říká novinář Jan Novotný, který dříve 
pracoval v Parlamentních listech. Dlouho mu do práce nikdo nemluvil, to se ale začalo 
měnit před posledními prezidentskými volbami. Parlamentní listy ve volbě podporovaly 
současnou hlavu státu Miloše Zemana (dnes jim dává řadu rozhovorů) a kritické články 
o něm potlačovaly. „Jeden takový jsem sepsal, přiběhl za mnou nadřízený a rozči-
loval se, co to má znamenat. A že se to musí hned stáhnout. Stalo se a pro mě to byla 
nepřekročitelná hranice,“ říká Novotný.

Jeho zážitek potvrdila i nedávná analýza Masarykovy univerzity, která se zabývala  
právě obsahem Parlamentních listů. Podle jejích autorů používá redakce často manipula-
tivní techniky, ve třiceti procentech článků jejich autoři zveličovali fakta a šířili fámy  
a v osmnácti nálepkovali (například že imigranty nelze naučit standardy sexuálního cho-
vání; že Německo vše úhledně rovná do lajny a srovná i Evropu a pak celý svět; nebo že 
Kosovo a Makedonie jsou vroucí kotel drogových dealerů). Že by manipulovali, redakce 
odmítá. „Jde o kampaň s cílem nás poškodit,“ tvrdí Voráček.”



Podobným způsobem jsou v informačním obsahu privilegovaní lidé jako Tomio Okamu-
ra nebo zástupci hnutí Trikolóra. Podpora populistů přímo koresponduje s vlastnickými 
vztahy. Majoritní vlastnický podíl v Our Media, vydavatele Parlamentních listů, drží pod-
nikatel s hazardem Ivo Valenta, bývalý senátor, jenž je zároveň lokálním politikem ve 
Zlínském kraji. Právě zde kandidoval v roce 2020 v krajských volbách jím podporovaný 
politický subjekt společně s krajně populistickým hnutím Trikolora. Oba tyto subjek-
ty přitom Valenta finančně podpořil, jak dokládá s odkazem na dostupné informace 
investigativní server Hlídací pes. Článek obsahuje i krátký vhled do toho, jakými lidmi 
se Valenta ve svých politických aktivitách obklopuje a poukaz na to, že Parlamentní listy 
vlastněné politickým spojencem Trikolóry se hnutí nadstandardně věnují.

Populistická rétorika a politický marketing přitom stojí do značné míry na dezinformacích 
a jejich vytěžování v komunikaci směrem k adresátům – voličům. To se projevilo zcela 
evidentně už v období imigrační krize a jejího dezinformačního pojetí, na němž se  
i Parlamentní listy významně podílely, jak ukazuje analýza zveřejněná na webu 
Českého rozhlasu (2017):

“Druhá tabulka uvádí nepravdivé zprávy, označené červeně, v kontextu všech textů 
sdílených z dezinformačních webů. Mezi ty patří komentář bývalého místopředsedy 
Bloku proti islámu Petra Hampla o EET, exkluzivní zpráva o milosti pro Jiřího Kajínka,  
ale také rozhovor s 94letým generálem Emilem Bočkem. Jde o typický produkt Parla-
mentních listů. U těch stále platí, že se většinou vyhýbají zjevně vymyšleným zprávám. 
Neprokazatelné informace a skandální výroky ale často nechávají pronášet respondenty 
v rozhovorech.”

Pokud srovnáme postoje populistů k tématu imigrace s produkcí dezinformačních zdro-
jů, v podstatě se neliší. Totéž lze sledovat v kauze Vrbětice, ve které se významným 
způsobem shoduje narativní pojetí dezinformačních zdrojů s reakcí části politiků. To lze 
dobře postřehnout ve srovnání analýz Českých elfů, které se věnují jak produkci dez-
informační scény (včetně Parlamentních listů jako jednoho z dlouhodobě sledovaných 
zdrojů), tak pojetí populistů, v tomto případě Miloše Zemana. Podobným způsobem 
jako Zeman přistoupili ke kauze Vrbětice SPD, KSČM nebo bývalý prezident Václav Klaus.



Toto sepjetí mezi dezinformační scénou a částí politického spektra vytváří vysoce symbi-
otický vztah, ze kterého těží obě strany. Jak ukázala výše citovaná investigace Aktuálně.
cz týkající se inzerce v Parlamentních listech, zdroje ochotné podporovat populistickou 
rétoriku vlastní informační produkcí a zároveň se snaží vytvářet dojem “serióznosti”, jako 
v případě Parlamentních listů, jsou z hlediska politického marketingu populistů klíčové: . Koncentrují voličskou základnu. . Dezinformacemi, konspiracemi a manipulacemi vytvářejí pseudoargumentační  

munici pro populistické postoje. . Vytvářejí ekosystém, v němž populisté působí jako obhájci veřejného zájmu  
na základě ochoty podporovat jejich manipulace. . Účelová potřeba vytváření “nepřítele” se projevuje neustálými útoky na instituce 
(typicky EU, NATO nebo Česká televize) a pochopitelně kritiky populismu a dez-
informačních aktivit. V některých případech dochází ke společným, personálně 
provázaným snahám populistů a producentů dezinformací, jako třeba v případě 
obsazování mediálních rad.

Z těchto důvodů lze považovat dezinformační scénu za krajně nebezpečnou pro 
způsob, jakým zneužívá svobodu slova a jakým destruuje společenskou diskusi pod-
porou témat a jejich narativních uchopení, jež buď skutečnost popírají, záměrně zkreslu-
jí, případně se snaží vytvořit její alternativní (konspirační) obraz. Tento toxický vliv nelze 
považovat za legitimní potřebu účasti na diskursu, ale jako účelové zneužívání svobody 
projevu ve prospěch soukromých ekonomických a politických zájmů. Tato skutečnost 
vedla k potřebě institucionální obrany (např. v podobě vzniku Centra proti terorismu  
a hybridním hrozbám na Ministerstvu vnitra ČR), vede ovšem i k občanské reakci.

Jedním z příkladů je i kampaň spolku Nelež, která se snaží upozorňovat na nebezpečí 
dezinformací firmy a organizace inzerující v českém digitálním prostoru. Donedávna bylo 
naprosto běžné, že řada inzerentů zadávala svou reklamu přes mediální agentury, aniž 
by sledovaly, na jakých internetových zdrojích se jejich prezentace objeví. Spolek Nelež 
upozorňuje na to, že se prezentace společností často dostává i na místa, která svou 
povahou přímo kolidují s potřebou vytvářet dobrou reputaci. Kampaň nenátlakovým 
způsobem komunikuje s inzerenty, informuje je o nebezpečí dezinformátorů a snaží  
se prosadit toto téma jako důležitou součást korporátní společenské odpovědnosti.



Kampaň pracuje s identifikací dezinformačních zdrojů založené na průniku několika 
metodik hodnocení obsahu zveřejňovaného na internetu. Primárně pracuje s výsledky 
společnosti Semantic Visions, která dezinformační obsah je vyhodnocuje na základě 
komplexních sémantických pravidel, která kombinují známé dezinformační narativy  
a kontext (nejde tedy o subjektivní hodnocení analytiků), ale také s hodnocením míry 
dezinformačního charakteru informačního zdroje vypracovanou Nadačním fondem pro 
nezávislou žurnalistiku. V obou případech jsou Parlamentní listy hodnoceny jako médi-
um, které dezinformační obsahy publikuje v časté míře, jak ostatně dokazují i příklady 
uvedené v tomto textu. Jejich pozice zdroje, který publikuje doslova vše, pouze naředí 
celkový publikovaný obsah, což Parlamentní listy odlišuje od ryze dezinformačních či 
konspiračních zdrojů, jako jsou AC24, Aeronet nebo Protiproud. Na rozdíl od uvedených 
však mají násobně větší celkový dosah a tím pádem je lze považovat za významný zdroj 
z hlediska šíření dezinformací.

Zároveň, jak dokládá studie MIT z roku 2018, dezinformace se prostřednictvím sociál-
ních sítí šíří mnohem rychleji a úspěšněji než pravdivé a objektivní zprávy, k čemuž právě 
zdroje jako Parlamentní listy přispívají svou instantní produkcí i samotným zapojením do 
šíření na sociálních sítích. Proto jsou Parlamentní listy součástí seznamu zdrojů reputa-
čního rizika a destrukčního vlivu na společenskou diskusi, který kampaň Nelež předkládá 
svým partnerům. Není vyloučeno, že některé zdroje budou ze seznamu vyřazeny a jiné 
naopak přidány, jelikož dezinformační scéna je proměnlivá. Parlamentní listy však stále 
projevují tak jednoznačné dezinformační tendence, že o jejich vyřazení v současné době 
nelze uvažovat. Naopak, dlouhodobě patří k těm zdrojům, které paraziticky vytěžují 
strach, nejistotu a společenskou nedůvěru ve prospěch ekonomických a politických  
zájmů svých vlastníků a partnerů.

Pozn.: Podobné studie dokládající dezinformační povahu některých zdrojů budou  
vznikat ve všech případech, kdy se daný zdroj (jako Parlamentní listy v kampani za 
“očištění” od dezinformací) o analýzu svým jednáním řekne. Pevně doufáme, že to 
pomůže vydavatelům dezinformací pochopit, že cesta nevede popíráním vlastního  
jednání ale jeho změnou.



Příklady dezinformačního obsahu publikovaného  
Parlamentními listy z nedávné doby:

Pozn. autora: Články jsou opatřeny manipulativními titulky, které mylně svádějí čtenáře k 
předpokladu, že shrnují obsah článků, jejichž samotné texty potom často nečtou. Tento 
způsob manipulace je Parlamentními listy zneužíván záměrně a systematicky.

Titulek: Notičky z USA. Babiš na tiskovce vypadal, že se rozbrečí.  
Stvořitel Drahoše a Pavla vylezl z nory. Vyoral o týdnu války s Ruskem

Titulek: Malý (Trikolóra): Češi jako dobytek na jatkách,  
aneb arogance a diletantismus Vlády ČR

Titulek: Pane Babiši, v situaci v jaké jsme, může odmítnout  
Sputnik jen zločinec 

Titulek: Děsivé zákulisí pandemie! Nesmí ale otřást vírou  
ve vítězství dobra! 
 

Titulek: Smrtící koktejl vakcíny Atra Zeneca

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Noticky-z-USA-Babis-na-tiskovce-vypadal-ze-
se-rozbreci-Stvoritel-Drahose-a-Pavla-vylezl-z-nory-Vyoral-o-tydnu-valky-s-Ruskem-661713

https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Maly-Trikolora-Cesi-jako-do-
bytek-na-jatkach-aneb-arogance-a-diletantismus-Vlady-CR-658749

http://vasevec.parlamentnilisty.cz/komentare/pane-babisi-v-situaci-v-jake-jsme-muze-
odmitnout-sputnik-jen-zlocinec

http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/desive-zakulisi-pandemie-nesmi-ale-otrast-vir-
ou-ve-vitezstvi-dobra

http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/smrtici-koktejl-vakciny-atra-zenecy

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Noticky-z-USA-Babis-na-tiskovce-vypadal-ze-se-rozbre
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Noticky-z-USA-Babis-na-tiskovce-vypadal-ze-se-rozbre
https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Maly-Trikolora-Cesi-jako-dobytek-na-jatkach-aneb-arogance-a-diletantismus-Vlady-CR-658749
https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Maly-Trikolora-Cesi-jako-dobytek-na-jatkach-aneb-arogance-a-diletantismus-Vlady-CR-658749
http://vasevec.parlamentnilisty.cz/komentare/pane-babisi-v-situaci-v-jake-jsme-muze-odmitnout-sputnik-jen-zlocinec

http://vasevec.parlamentnilisty.cz/komentare/pane-babisi-v-situaci-v-jake-jsme-muze-odmitnout-sputnik-jen-zlocinec

http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/desive-zakulisi-pandemie-nesmi-ale-otrast-virou-ve-vitezstvi-dobra

http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/desive-zakulisi-pandemie-nesmi-ale-otrast-virou-ve-vitezstvi-dobra

http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/smrtici-koktejl-vakciny-atra-zenecy


Na závěr uvádíme porovnání počtu článků vydaných jednotlivými informačními zdroji, 
které obsahují manipulačními narativy (dle sémantické analýzy za období od 1. 1. 2019 
do 31. 12. 2020).


